Stress-
utmaningen

Utmana dig själv och din stress. Vinn lugn och effektivitet!

Stressutmaningen är avslutad – men ta för all del del av tipsen!

Stressutmaningen handlar om:

  • att stanna upp i vardagsstressen och bara vara en stund.
  • att dra ner på tempot och uppleva lugnet du har där inom dig (även om det kan ta ett tag att hitta det).

Utmana dig själv eller gå ihop med vänner eller kollegor och utmana varandra! Hur många gånger under dagen kan du stanna upp under minst 30 sek och fokusera på något annat än dina tankar, som t.ex. din andning, din kropp eller något fint i din omgivning? (läs mer under tips)

Varje dag lägger jag ut ett exempel från min egen stressutmaning under #stressutmaningen på LinkedIn, Facebook och Instagram.

Stressutmaningen pågår t.o.m. den 31 december 2017. Men, fortsätt gärna med övningarna så länge du vill! Varför sluta med något som är bra?

t

Hur går det till?

 

  1. Stanna upp
  2. Bli närvarande i stunden genom viss övning
  3. Släpp tankar om allt du “måste” göra.
  4. Njut en stund av att bara vara
  5. Fortsätt med det du gjorde innan, men ta gärna med lite av lugnet.

Det räcker med 30 sek åt gången. Det hinner du! (Psst, har du mer tid över än 30 sek så använd den till övningen….)

R

Hur ofta?

 

Du bestämmer hur ofta!

Som med all träning får du såklart bättre resultat om du tränar lite längre och gör det regelbundet. Men, du måste ju börja någonstans eller hur? Jag vill utmana dig att börja skapa goda vanor genom att stanna upp. Bestäm själv hur ofta du känner att du hinner och vill! Men, du finns det något viktigare än din hälsa, ditt lugn, din inre trygghet, ditt avslappnade och effektiva förhållningssätt och arbetssätt?

Hur?

 

Jag utmanar dig att hitta dina egna sätt, de som passar dig. Men, här har du några tips för att komma igång:

  • Andas och känn hur andningen känns i kroppen (utan att tänka på saker du “måste” göra sen eller “borde” ha gjort)
  • Känn hur det känns i fötterna när du går (utan att planera vad du ska göra när du kommer fram)
  • Känn kylan eller vinden i ansiktet (utan att spänna dig och beklaga dig över hur kallt det är)
  • Titta på något du gillar och studera det in i minsta detalj (utan att tänka på något annat)
  • Känn hur det du dricker eller äter smakar (utan att kasta i dig det för att sedan skynda vidare)
  • Känn hur vattnet känns mot kroppen när du duschar (utan att planera för allt du ska göra när du kommit ut ur duschen)
  • Dra in doften när du lagar mat (utan att tänka på disk, tvätt, städning, nattning av barn och allt annat du ska göra sedan)

Ser du ett mönster?

Vem är jag som utmanar dig?

Mitt namn är Maria Bouvin. Jag är diplomerad samtalscoach och mindfulnessinstruktör. Jag driver Sann Utveckling, som erbjuder tjänster inom personligt ledarskap – för att du ska kunna leda dig själv till det liv och arbetsliv du vill ha!

 

Utmaningen och tipsen bygger på förhållningssättet mindfulness, som handlar om att vara medvetet närvarande i nuet. Forskning visar att mindfulness fungerar och vanliga effekter är minskad stress, minskad oro, ökad effektivitet och ökad glädje.

Mindfulness kräver regelbunden träning och ett ändrat förhållningssätt i livet. Utmaningens omfattning är mindre än den träning som brukar ske, men den är ett steg i rätt riktning.

 

Lycka till! Ge inte upp!

Ett steg i taget kommer du närmare en lugnare tillvaro!

Vill du ha hjälp i din stresshantering eller ditt personliga ledarskap?

Boka gratis 1:a samtal!

Under samtalet utreder vi tillsammans nuläge och behov samt förutsättningar. 30 min per telefon för privatkunder. 60 min för företagskund. Därefter skräddarsys ett upplägg!

10 + 11 =

Share This: